torsdag 20. desember 2007

O jul med din glede...

Hepp. Nå er det jul igjen, dere! Et barn er født i Betlehem, og så videre.

Nå har jeg jo begynt et nytt og bedre liv, og har lovt meg selv og andre å ikke sable ned hvert minste spor av juleglede og høytidsstemning som finnes.

Det forhindrer ikke at jeg kan komme med et par betraktninger her, gjør det vel? ;)

Gaver. Need I say more. Vanligvis er jeg en gavesucker, og jeg er slett ikke fremmed for å gi og få litt i slutten av desember også, men pliktgaver, dere! Makan til sprøyt! Ingenting får vel frem det gode i oss som et raid på -nille i førjula for å hamstre badepulver som man sukkende pakker inn i glanset papir. Fnis.

Julemusikk! Heidi Hauge har i år gitt ut en julesamleplate. Nærmere helvete på jord kommer man vel ikke? Aha! Idè! Kjøp plata, gi den til alle som du må gi pliktgave til! Neste år kommer du garantert ikke til å få noe av de, og så har du ryggen fri året etter det igjen. Med ondt skal ondt fordrives.

Julepynt. Her er jeg ambivalent. Man elsker å stæsje. Dog med stil, og det tror jeg endel har hoppet julebukk over nå på tampen av året. Plastnisser, svære schtøgge rosa julegleder (det eren blomst) og kaker i rød snor i vinduene. (Nå er det selvfølgelig ikke alle som synes mitt stæsj er stilig, men Graceland Holiday er også en stil, er det ikke?)

Budskapet. Hmmm. Spør et barnehagebarn om hvorfor vi feirer jul, og det vil svare "for å få gaver!" Spør et barneskolebarn, og du vil få vite at Jesus ble født 24. desember. Spør et ungdomsskolebarn og du vil få til svar "driter vel jeg langt i!"

Barnehagebarnet er nok nærmest sannheten, hvis man da overser at smårollingen antageligvis mener at Julenissen er en av apostlene, og at resten heter Rudolf, Donner, Blitzen osv.
Hvilket igjen gjør at jeg ikke HELT klarer å se og høre mennesker som snakker om "Julens gode budskap" uten å humre litt i skjegget og tenke at jaggu er det mange som fortsatt henger fast ved gamle hedenske skikker. Highfive til Kirken for å spotte en vinner, og gamble på den.

Er jeg Grinchen? Neppe. Jeg er en sucker for "tre nøtter til Askepott", og ikke minst nyter jeg å kunne få være sammen med familien når året avsluttes, og det nye sparkes i gang. Det er kjempeflott at den mørkeste tiden lyses opp med blinkende, farget eller hvitt lys overalt. (Selv om noen av dere er litt vel ivrige. Makan. Dere vet hvem dere er. )

La meg bare slippe å komme med tåpelige bortforklaringer. Det er ikke en kristen høytid. Vi trenger ikke lese noen evangelier, og så for syns skyld slenge "jule" foran.

Såh. Happy Holidays! *glis*

Ingen kommentarer: